«ربنا انتقم منها».. أنصار الإخوان يشمتون في حبس إسراء عبدالفتاح

«ربنا انتقم منها».. أنصار الإخوان يشمتون في حبس إسراء عبدالفتاح
«ربنا انتقم منها».. أنصار الإخوان يشمتون في حبس إسراء عبدالفتاح

عنتر عبداللطيف

حالة من الانقسام، والجدل، والشماتة،من قبل أنصار الإخوان شهدتها مواقع التواصل الإجتماعي عقب مطالبة أمريكا بالإفراج عن الناشطة إسراء عبدالفتاح التى كان قد القى القبض عليها.

 أتباع الإخوان روجوا بوست ضد "إسراء عبدالفتاح" جاء فيه :" لما تشوف آيه لله تعالي علي الأرض، المفروض توضحها للناس، زي اللي حصل لإسراء عبد الفتاح ده انتقام ربنا من كدبها في فترة الرئيس الشهيد محمد مرسي ونزولها بشكل اسبوعي لاسقاطه ، وتأيدها لتمرد ونزولها في ٣٠ يونيو وقولها إن الجيش عمل الصح في فض رابعة والنهضة وتأييدها للسيسي وشغلها في اليوم السابع وقناة أون تي في والفلوس اللي اخدتها من المنظمات الخارجية والتي تدعي حقوق الانسان وقلعها الحجاب وعمليات التجميل، وحديثها ببلاش أفورة لما كان يحدث للبنات في المعتقلات مش تقول حرام عليكم هي بتتعذب؟ قول الأول ده انتقام ربنا ليها في الدنيا لعلها تعي وتفهم ما جنته افعالها ولعلها تتوب الي الله ، وبعدين قول انك ضد التعذيب لاي معتقل".

 

 

الناشطة وثيقة الصلة بالإخوان "سوسن غريب" قالت فى معرض هجومها على "إيمان فريد" صاحبة بوست الهجوم على إسراء عبدالفتاح: "الست دي بتدعي انها مع "المعتقلين "ولكن واضح ان عندها مشاكل نفسيه و محتاجه علاج لانها تدعي انها كانت معتقله و ده من أسباب اللجوء بتاعها هنا ..انا مش قادرة افهم ازاي كانت معتقلة كما تدعي و ترفض خروج اَي معتقله و قبل كده شمتت فيها و في اخرون .

تابعت:" هل هذا من الإسلام الذي تدعية هذه السيده الذي يحس علي إطلاق سراح الأسري ؟ و لا ده ديكور و لزوم السبوبه ؟..عايزاكم تبصوا علي البوست عندها علشان لما تقول فوتوشوب تعرفوا انها كدابه و منافقه.

 

أضافت :"بختلف مع اسراء كتير و لكن كونها معتقلة راي حاليا بدعمها زي ما بدعم اَي معتقل معتقله و بكون مختلفه معاهم. كلمة أخيرة:" بوتوكس إيه يا أم صورم اللي يوجب الاعتقال" وفق قولها.

 

وكانت نيابة أمن الدولة العليا، قررت، حبس الناشطة السياسية إسراء عبد الفتاح 15 يوما على ذمة التحقيق في اتهامات لها بالانضمام إلى جماعة محظورة، ونشر أخبار كاذبة وإساءة استخدام مواقع التواصل الاجتماعي، في قضية ضمت نشطاء آخرين.

 

 

 


 

 

 

اشترك فى النشرة البريدية لتحصل على اهم الاخبار بمجرد نشرها

تابعنا على مواقع التواصل الاجتماعى

السابق أخبار المغرب/ تعادل مخيب للآمال للأسود ضد موريتانيا
التالى فلسطين أصليهان كارالار زوجة بطل مسلسل قيامة عثمان